Ikigai, je hebt het vast weleens voorbij zien komen maar wat is het nu eigenlijk? Ik neem je mee in deze zoektocht.

EEN STUKJE ACHTERGRONDINFORMATIE

Auteur Dan Buettner (onderzoeker voor National Geographic en schrijver/oprichter van Quest Network) heeft zijn levenswerk gemaakt van het onderzoeken van zogenoemde Blue Zones. Blue Zones zijn gebieden in de wereld waar relatief veel mensen in goede gezondheid honderd jaar en ouder worden. Zo bezocht hij ook het Japanse eiland Okinawa. De grootste reden dat mensen in Okinawa zo gelukkig oud werden is te wijten aan Ikigai. Zij staan niet op omdat de wekker gaat of omdat het moet van de baas. Nee, zij staan op omdat ze die dag iets zinvols gaan doen, ze hebben een duidelijk doel. Een purpose. Mooi toch?

WAT IS IKIGAI?

Ikigai is datgene waarvoor jij je bed uitkomt. Kortom: hetgeen waarom het voor jouw waard is om te leven. Het is het deel waar je passie, missie, roeping en beroep samenkomen. Kortom: hetgeen waarvan je houdt, hetgeen de wereld nodig heeft, hetgeen waar je goed in bent en hetgeen waarvoor je betaald krijgt. Eigenlijk gewoon jouw levensdoel.

HOE WERKT HET?

Heb jij je Ikigai al gevonden? De ontdekking van je Ikigai kan een uitgebreide zoektocht zijn. Ik help je graag een eindje op weg en zet 10 tips voor je op een rij:

  1. Achterhaal je passie
    – Wat vind je nou echt leuk?
    – Wat waren je kinderdromen?
    – Wat vind je écht niet leuk?
  2. Omarm toevallige ontdekkingen
    – Ga eens naar een ander restaurant.
    – Ga vaker op reis.
    – Leer iets nieuws.
  3. Gebruik je volle aandacht
    Met mindfulness kun je dit harstikke goed trainen. Denk bijvoorbeeld aan oefeningen als het Levende standbeeld en Roep jezelf terug.
  4. Train en heb geduld
    Volgens de Japanse materie duurt het 10.000 uren om te excelleren in iets. Ze spreken ook wel van: geduld met verharding zorgt voor het bereiken van doelen. Kortom, heb geduld!
  5. Zoek een mentor
    Kies voor wat jij wil leren een mentor/coach die je verder kan helpen. Lukt dit niet direct? Lees dan eens wat artikelen/interviews van degene die jouw inspireert of staan er misschien waardevolle video’s op YouTube?
  6. Kopieer
    Beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen ze wel eens ?. Neem dit niet zo letterlijk maar kijk eens naar wat voor jou ‘meesterwerken’ zijn en probeer hier lering uit te halen. Wat vind je er zo goed aan? Hoe kun je dit zelf in de praktijk brengen?
  7. Verdiep je in de Wet van Pareto
    Lees eens wat stukken over de Wet van Pareto, ook wel het principe van onevenwicht genoemd. Dit is vast en zeker een eyeopener!
  8. Verander
    Ga gestructureerd aan de slag met jouw doelen. Schrijf ze op en streef ze na!
  9. Stuur bij indien nodig
    Soms moet je oude gewoonten gedag zeggen of toch de conclusie trekken dat iets wat je voor ogen had niet werkt. Maak tijd voor nieuwe dingen!
  10. Vergeet niet te lachen! Gewoon dat.
WAT BRENGT IKIGAI?

IKIGAI geeft je een reden om op te staan in de ochtend. Plezier in je werk, houden van wat je doet, betekenis geven aan je bestaan. Gecombineerd met gezond eten en fijne leefomgeving is je ‘Ikigai’ een belangrijk ingrediënt voor gezond oud worden. Wie wil dat nu niet?

MIJN ERVARING

Op mijn 24e was ik klaar met mijn opleiding en werkzaam in de commerciële branche. Langzaamaan kwam ik erachter dat dit niet mijn ding was. Ik wist even niet meer welke richting ik op moest, wat wilde ik nu echt? Toen werd ik door een oud-docent gevraagd om studenten te gaan begeleiden tijdens hun studie. Vanuit hier is de grote passie voor mijn vak ontstaan en ben ik mij verder gaan specialiseren. Dit is een paar jaar later uitgegroeid tot mijn eigen bedrijf.

Boekentips

Vind je IKIGAI – Francesc Miralles en Héctor Garcia
Ikigai, de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven – – Francesc Miralles en Héctor Garcia.

SAMEN OP ZOEK NAAR JOUW IKIGAI?

Neem dan contact met mij op via contact@leonierutten.nl of via 06-22696272.