Op je werk is iedereen tevreden over je maar zelf ben je eigenlijk helemaal niet zo tevreden. Ken je dat gevoel?

Vooral veel talentvolle vrouwen kampen met deze onzekerheid. Diep van binnen weet je dat je goed bent in je werk maar toch is er continue dat onzekere gevoel. Doe ik het wel goed? Val ik binnenkort niet gewoon door de mand? Wanneer je deze onzekerheid herkent kan het zijn dat je last hebt van het imposter syndrome.

Mensen met dit syndroom voelen zich vaak bedriegers. Ergens voelt het namelijk alsof je mensen voor de gek houdt. Daarnaast denk je dat mensen je ophemelen om je een beter gevoel te geven, niet omdat het echt zo is. Ondanks je diploma’s, kwalificaties en ruime ervaring voel je je nooit goed genoeg. Hoe goed je prestaties ook zijn, het is gewoon toeval. Successen zul je ook niet snel delen.

VLUCHTEN OF VECHTEN

Je vlucht of je vecht, dit zijn natuurlijke reacties wanneer je last hebt van het imposter syndrome. Bij het vluchten zorg je ervoor dat je onzichtbaar wordt. Je gaat uitdagingen uit de weg, denk hierbij aan die toffe nieuwe job of promotie binnen je huidige functie. Want stel je eens voor.. Ontzettend jammer want het staat je carrière ontzettend in de weg.

Slaat jouw gedrag uit in vechten dan leg je de lat juist extreem hoog voor jezelf. Je blijft maar doorgaan en keihard werken om fouten te elimineren. Kortom: extreem perfectionisme met alle risico’s op een burn-out.

AAN DE SLAG

Makkelijker gezegd dan gedaan maar je moet jezelf laten inzien dat jouw onzekerheid slechts een gedachte is. Het is een lastig stemmetje in je hoofd die jou wil laten geloven dat die ene gedachte de waarheid is. Er komen per dag gemiddeld 50.000(!) gedachten bij je binnen. Sommige positief, sommige negatief. Zie al deze gedachten eens als een waterval. Ga jij onder de waterval staan en laat je de negatieve gedachten op je kletteren of ga je van een afstandje staan kijken, observeer je ze en besluit je er niks mee te doen?

Het patroon waar je in zit is niet van de ene op de andere dag te doorbreken. Je moet je hersenen hier echt in trainen. Onderzoekers van de Ashridge Business School doken in het imposter syndrome en kwamen tot een vijftal nuttige tips:

Tips:
  • Ga in tegen je innerlijke twijfel. Herken je onzekerheid als dat lastige stemmetje en ga er de dialoog mee aan: waar komt dit stemmetje vandaan en wat wil het precies? Ga ermee in discussie en geef het tegenargumenten waarom je wél geloofwaardig en goed genoeg bent.
  • Stressgevoel hoort er een beetje bij als je een drukke baan hebt. Het is een lichamelijke reactie als je (te)veel op je bordje hebt. Zoek daarom genoeg ontspanning, letterlijk lichamelijke ontspanning. Zo krijg je meer controle over je denken en handelen.
  • Wees dapper en ga er gewoon voor. Grijp die nieuwe kans en laat je niet weerhouden door dat stemmetje dat zegt dat je het niet kan. Beter een kans proberen wél te benutten, dan een kans laten lopen.
  • Vraag om hulp. Wees niet bang om hulp te vragen als je ergens mee zit of twijfelt aan jezelf. Een coach of een zelfhulpboek kan je nét dat beetje extra zelfvertrouwen of inzicht geven.
  • Mindfulness kan een fijne manier zijn om gedachten en angsten te laten voor wat ze zijn. Je neemt echt even tijd om tot jezelf te komen.

De onderzoekers kwamen ook tot de conclusie dat de beste tip misschien wel is dat je gewoon onzeker mag zijn. Ik sta daar voor 100% achter, twijfel hoort bij ons mens zijn en is een heel natuurlijk gevoel. Kortom: probeer dat lastige stemmetje een beetje te sturen, laat hem kansen niet in de weg staan maar accepteer daarnaast dat een beetje onzekerheid ook echt menselijk is.