Een vermijdingsstrategie wordt vaak ingezet als je een bepaald gevoel even niet wil ervaren. Je kunt die specifieke emoties en gedachten even niet verdragen en kiest voor een uitvlucht. Want wie wil zich nu de hele tijd rot voelen?

Met het vermijden van dingen probeer je controle te houden op een bepaalde situatie. Je mechanisme stuurt je op een dwingende manier een bepaalde kant op. Dit kan door te vechten (controle houden) of door te vluchten (vermijden). Beide strategieën hebben als doel om de directe ervaring in het hier en nu te ontlopen.

DE VERSCHILLENDE VERMIJDINGSSTRATEGIEËN

Iedereen zal zich enigszins herkennen in onderstaande vermijdingsstrategieën. Soms gebruik je de strategie bewust, soms onbewust. Het is goed om je meer bewust te worden van deze strategieën en daarom schrijf ik ze even voor je uit:

Voorkomen

Bij deze strategie doe je er alles aan om situaties die je spanning/angst geven of die je uitputten te voorkomen. Je gaat mensen vermijden of vervelende taken vermijden om falen te voorkomen.  

Afleiding zoeken

Om éven niet aan de vervelende dingen te denken zoek je afleiding. Je gaat keihard werken zodat je even nergens anders aan hoeft te denken en eenmaal thuis zit je de hele avond lekker op Instagram of Facebook. Even niet bezig met je eigen problemen.

Verdoven

De pijn/het gevoel verdoven is de meest radicale strategie van de drie. Je zet je gedachten en gevoelens uit om ze niet meer te hoeven voelen.  Mensen grijpen in deze situatie soms naar middelen als drank, drugs of medicatie. Ook eten kan een uitweg zijn.

EEN STUKJE BEWUSTWORDING

Zoals ik net al even schetste kies je soms onbewust voor een bepaalde vermijdingsstrategie, deze strategie is je eigen geworden. Niet zo gek want je wil je zo vaak mogelijk goed voelen. Echter werken deze strategieën vaak op de korte termijn wel even maar hebben ze op de lange termijn weinig tot geen effect. De situaties zullen blijven en jij zult blijven vechten of vluchten. Dit betekent dat je op lange termijn steeds meer moeten doen om dezelfde spanning, stress en onzekerheid te voorkomen.

Mijn advies is om eens iets langer stil te staan bij je eigen vermijdingsstrategie(ën). Hoe reageer jij in specifieke situaties en is het niet veel beter om een keer niet te vluchten maar om het een keer te laten gebeuren? Wie weet valt het reuze mee en ben je veel sneller dan verwacht van je nare gevoel af. Laat je niet leven niet leiden door ongegronde angst én laat het vooral niet je dromen in de weg staan.

AAN DE SLAG

Samen jouw vermijdingsstrategieën ontrafelen? Check de website en neem dan contact met mij op via contact@leonierutten.nl of via 0622696272.  Ik ga graag met je aan de slag!